Batteri-regler når hjælpemotoren skal medbringes i flyet

Batteri-regler når hjælpemotoren skal medbringes i flyet

Kender du reglerne for hvor mange watt-timer et batteri må indeholde for at komme med i flyveren?

For de fleste mennesker, der er afhængig af sin hjælpemotor, kan det være vanskeligt at finde ud af, om de rent faktisk må medbringe hjælpemotoren på flyrejsen.
Det er de færreste elmotorer, hvor standard Lithium batteriet overholder The International Air Transport Association (IATA) krav til Lithium batteriets maksimale størrelse, da rækkevidden på sådan et batteri er noget begrænset.

Hvis du er rejselysten, kan det derfor være relevant at undersøge, om elmotoren kan leveres med et rejsebatteri, og/eller om batteriet overholder reglerne for lufttransport.

Et rejsebatteri til en Klaxon Klick frontmotor indeholder 90 Watt-timer (36V x 2,5 aH = 90 Watt-timer) og kan således medbringes i kabinebaggagen uden forhåndsgodkendelse. Den kan det, fordi batteriet har mindre end 100 watt-timer.

 

Batterier mellem 100 og 160 watt-timer, kræver en forhåndsgodkendelse fra flyselskabet. Det vil sige, at en Yomper hjælpemotor med 145 Watt-timer kan medbringes i kabinebaggagen efter forhåndsgodkendelse fra flyselskabet.

 

Visse flyselskaber tillader at medbringe kørestole med indbyggede Lithiumbatterier når batteriet maksimalt har 300 Watt-timer (eller 2 x 160 watt-timer). Det vil sige, at f.eks. E-Drive eller E-Move med Lithium batteri (280 watt-timer) kan medbringes efter forhåndsgodkendelse fra flyselskabet. Andre flyselskaber tillader alle kørestole uanset størrelsen på Lithium batteriet. Og atter andre flyselskaber tillader slet ikke noget der overstiger 160 watt-timer. 

Det er her vigtigt at skelne mellem en decideret el-kørestol og et tilbehør til en kørestol, som en frontmonteret motor som Klaxon Klick eller en Yomper f.eks. er.

Læs mere om reglerne her: https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-lithium-battery.pdf